Monday, May 7, 2007

Don Tomaso and I visited the Jewish museum



One day before we went to the Jewish museum, I let Don T walk around the streets disguised as the common man. He did the following observations:

3/5, Observation Berlin:

Jag suger på skumkronan medan damen i förklädet lutar sig over mig; den tunga bysten , mjukt skvalpandes. Weissbier!
Livet här har betydligt mer att erbjuda än skvalmusik och potatis, och även om Albert Speers dunkla byggnadskonst inte längre är tillgänglig så måste jag säga att estetiken är magnifik då den sköljer in over mig medan jag vandrar längs boulevarderna.
De tyska kvinnorna håller hårt på sina lutheranska ideal. De ser ut som polacker där de sitter iförda stentvättade jeans och ribbstickade koftor.
Jag tar trammen genom staden. Små stenar som pulvriseras under denna tyngd där människor färds over räls.
-Ich bin ein Berliner!
Staden med de många anonyma ansiktena. Nere under mark I u-bahns kompakta trängsel skriker någon åt mig. En snaggad man I trettioårsåldern pekar på mig med en ihoprullad tidning.
-pardon me, sorry, sorry…
Jag tanker på Sting som sjunger englishman I New York.
-Oh, oh, I am an alien…
Jag beställer mer öl, klockan är fem.
En ung kvinna med tvinnade dreadlocks kommer till mig med penne und gorgonzola und blaaaaaspenach.

No comments: